Rady a doporučení
Kdy přezouvat pneumatiky?
Kritériem pro přezutí pneumatik je průměrná denní teplota. Pokud poklesne pod 7°C doporučujeme vyměnit letní pneumatiky na zimní. Letní pneumatiky jsou vyrobeny z tvrdší směsi než zimní, a proto při této teplotě dochází k výraznému snížení jejich přilnavosti k vozovce.
Naopak při teplotách nad 7°C je vhodné použít letní pneumatiky, neboť nad touto hranicí teplot dochází ke zvýšenému opotřebení zimních pneumatik.
Huštění a tlak v pneumatikách
Tlak je opomíjeným, ale důležitým faktorem bezpečnosti a životnosti pneumatik. Pneu musí být kontrolovány za studena, tzn. pneumatiky stály nejméně 2 hodiny nebo ujely méně než 2 km. Druhá možnost kontroly pneu je za tepla, kdy přidáte 0,3 baru k doporučenému tlaku.
Kontrola tlaku pneumatik musí být pravidelně kontrolována, minimálně jednou za měsíc. Doporučujeme provádět kontrolu každých čtrnáct dní a hlavně nezapomenout na rezervu. Nebo ověření tlaku u pneu provádějte před každou dlouhou cestou. Nezpomeňte zkontrolovat hodnotu tlaku v pneu podle naložení vozidla v případě tlaku, který neodpovídá doporučenému tlaku výrobcem.
Pokles tlaku v pneumatice může být způsoben:
- přirozeným unikáním vzduchu stěnami pneumatiky
- poklesem teploty okolního prostředí
- malými perforacemi, které u pneumatik bez duše sice nevedou k okamžitému vypuštění, ale časem mohou vést k nenapravitelnému poškození pneumatiky, k němuž jízdou s nedostatečně nahuštěnou pneumatikou dochází.
Jestliže používáte směs plynů pro huštění pneumatiky, tak nemusíte provádět kontrolu pneu tak často.
Typy dezénů
Rozlišujeme několik základních typů dezénů a to symetrický, asymetrický a směrový.
Symetrický - symetrickou pneumatiku je možno umístit na vozidle na libovolnou pozici.
Asymetrický - vnitřní strana dezénu se liší od strany vnější a každá má svoji specifickou funkci. Obvykle vnitřní strana zajišťuje odvod vody a přenos záběrových a brzdných sil na vozovku. Strana vnější zajišťuje vedení v přímém směru a stabilitu v zatáčkách. U asymetrických pneumatik nerozlišujeme pravou a levou pneumatiku, pouze má vždy označenou vnější a vnitřní stranu (outside, inside), kterou je třeba při montáži dodržet.
Směrový (šípový) - každá pneumatika má šipkou označen směr otáčení pro jízdu vpřed.
Závady pneumatik
-
ojeté kraje - podhuštěná pneumatika, nízký tlak
-
ojetý střed - vysoký tlak, přehuštěná pneumatika
-
nepravidelně ojetá pneumatika, ojetý jeden kraj - špatně seřízená geometrie
-
"zubatá pneu", šikmo sjeté jednotlivé bloky, "poskákaná pneu" - špatné, nefunkční tlumiče
-
"probržděná pneumatika" - sjeté jedno místo - ploška - při intenzivním brždění
Značení pneu
205/55 R16 91W
| 205 | Šířka pneumatiky v milimetrech |
| 55 | Profilové číslo - poměr výška/šířka pneumatiky v % |
| R | Konstrukce pneumatiky (R=radiální, D=diagonální, B=bias belted) |
| 16 | Průměr ráfku v palcích |
| 91 W | Indexy zátěže a rychlosti (LI/SI) |
| Dunlop | Výrobce |
| SP Sport 2000E | Model / dezén |
Další značení:
| TL, TUBELESS | Bezdušová pneu |
| TT | Dušová pneu |
| RF, XL | Reinforced = zesílená bočnice |
| M+S | Mud + Snow (bláto a sníh). Pneu určená pro zimní provoz |
| M/T | Mud Terrain - pro terénní provoz |
| A/T | All Terrain - na každý terén |
| A/S | All Season - celoroční |
| FR | Ochrana alu ráfku poed poškozením při najetí k obrubníku |
| DOT | První dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneu |
| OUTSIDE, INSIDE | Venkovní a vnitřní bočnice |
| ROTATION | Směr otáčení |
| RFT, ROF | Dojezdové pneu - pro vozy s indikátorem tlaku v pneumatikách |
| MFS, RPB, FP, FR | Rim protection - zesílená boční ochrana ráfku pneu před poškozením -ochraný lem na pneumatice proti poškrábání alu kola např. u obrubníku |
| RBL | vystouplá písmena na bočnici |
| OWT | bílý nápis na bočnici |
| HP | High Performance – výkonné pneumatiky |
| UHP | Ultra High Performance – vysoce výkonné pneumatiky |
Runflatové pneu - dojezdové pneumatiky:
samonosná technologie pneu (dojezd po defektu), pneu konstruované tak, aby i po defektu pneumatiky bylo možné stále pokračovat v jízdě, ovšem jen omezenou rychlostí, max. doporučeno 80 km/h
| RFT | Bridgestone - run flat tyre |
| SSR | Continental - self supporting runflat |
| DSST | Dunlop - dunlop self supporting technology |
| ROF | Goodyear - run on flat |
| R/F | Pirelli |
| ZP | Michelin - zero pressure |
| EMT | Extended Mobility Tyre |
| MOE | Mobility extended |
| CS | technologie Continental Conti Seal (samoopravná pneu do průrazu 5mm) |
Homologace:
pneumatiky určené pro prvovýbavu jednotlivých výrobců a modelů vozů. Všechny pneumatiky mohou být samozřejmě použity a montovány na vozidla jiných značek
| A | homologace pro Toyota Auris |
| A0 | homologace pro Audi |
| J | homologace pro Jaguar |
| M0 | homologace pro Mercedes |
| N0,N1,N2 | homologace pro Porsche |
| * | homologace pro BMW |
| M3 | homologace pro BMW M3 |
| RO1 | homologace pro AUDI Quattro |
| C1 | homologace pro Chrysler |
| K1 | homologace pro Ferrari |
Indexy rychlosti (SI):
| SI | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y | ZR |
| Max. rychlost [km/hod] | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | >240 |
Indexy zátěže (LI):
|
|
|



